Prawo do wyboru
Zakupy na bazarach, w sklepach, centrach handlowych
Zakupy w sklepie stacjonarnym mają sporo zalet. Można np. przyjrzeć się produktowi z bliska, dotknąć go, przymierzyć i sprawdzić, czy ma on cechy, na których nam zależy.
Pamiętaj, że jeśli się zdecydujesz na zakup w sklepie stacjonarnym, a później masz wątpliwości (np. nie przymierzyłeś kurtki w sklepie i w domu okazała się za mała) i będziesz chciał produkt oddać – to tylko od dobrej woli sprzedawcy będzie zależało, czy przyjmie zwrot Twoich zakupów i odda pieniądze. Sprzedawca może, ale nie musi przyjąć zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Jest to zgodne z polskim prawem. Jeśli nie jesteś pewien, np. kupując towary związane z wyposażeniem mieszkania lub domu, zapytaj wcześniej sprzedawcę o możliwość zwrotu. W całej Europie znane marki i sieci w ramach dobrych praktyk oferują konsumentom dobrowolnie zwrot, np. w ciągu kilkudziesięciu dni. Chcesz skorzystać? Dopytaj zanim kupisz. I dowiedz się, na jakich zasadach w danym sklepie stacjonarnym taki zwrot jest przyjmowany, ponieważ warunki ustala sprzedawca – może np. żądać oryginalnego opakowania albo oferować zwrot pieniędzy wyłącznie na kartę podarunkową, a nie w gotówce.
Zakupy w sieci
Kupując przez internet, przede wszystkim sprawdź, kto jest po drugiej stronie ekranu. Upewnij się, że sklep ma siedzibę w Polsce lub innym kraju UE, wówczas łatwiej będzie dochodzić roszczeń, jeśli zamówienie okaże się pomyłką. Sprawdź terminy, miejsca i sposoby dostawy (kurierem, czy trzeba się zgłosić na pocztę lub do jakiegoś sklepu, gdzie mieści się punkt wydawania przesyłek). Zobacz, czy jest możliwość kontaktu ze sprzedawcą i jakie są opinie innych użytkowników. Bardzo atrakcyjna cena powinna wzbudzić czujność. Pamiętaj, że naciskając przycisk „kupuję i płacę” albo podobny, zawierasz umowę zakupu ze sprzedawcą, z której trzeba będzie się wywiązać, czyli zapłacić cenę za towar.
Zakupy przez internet dają możliwość zrezygnowania z nich bezkosztowo w ciągu 14 dni od dostarczenia produktu. Oznacza to, że możesz zwrócić towar bez podawania przyczyny. Aby odstąpić od umowy, poinformuj o tym sprzedawcę.
Masz problem konsumencki – zadzwoń: 801 440 220 oraz 222 66 76 76 od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 16:00. Za połączenie z tą infolinią zapłacisz jak za rozmowę z każdym innym numerem telefonicznym, zgodnie z cennikiem Twojego operatora.
Kiedy skorzystasz ze swojego prawa do zwrotu, będziesz musiał w ciągu 14 dni odesłać towar (możesz go obejrzeć czy przymierzyć, ale nie powinien on nosić śladów używania, bo sprzedawca będzie mógł wtedy obciążyć Ciebie dodatkowymi kosztami), a sprzedawca będzie musiał zwrócić zapłaconą kwotę. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły, które dotyczą np. produktów z krótkim terminem przydatności do spożycia.
Platformy zakupu i wymiany rzeczy używanych i nie tylko
W Polsce działa wiele platform, z których można skorzystać szukając używanych lub nowych rzeczy. Do popularnych należą m.in.: Olx, Allegro, Gumtree, Vinted, Zalando Preowned itp. Sprzedawcami są na nich zarówno profesjonalne sklepy, jak i osoby fizyczne, takie jak Ty. Zwróć uwagę od kogo kupujesz, ponieważ od tego będzie zależało, z jakiej ochrony prawnej korzystasz.
Jeśli kupujesz od profesjonalnego przedsiębiorcy – przysługują Ci wszystkie opisane wyżej prawa. Jeśli zakup jest od osoby fizycznej/innego użytkownika platformy – nie będziesz mógł np. odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, trudniejsze może być też dochodzenie ewentualnych roszczeń.
Jeśli obawiasz się płacić za zamówienie z góry – wybierz płatność za pobraniem. Jest to rodzaj przesyłki kurierskiej, za którą płacisz dostawcy w momencie, kiedy dostajesz zakup do rąk. To dobre rozwiązanie w przypadku zamawiania wartościowych produktów lub testowania sklepu internetowego, którego nie znasz.
Przydatne zwroty:
- Kup teraz – Придбайте зараз
- Kupuję z obowiązkiem zapłaty – Купую з зобов’язанням оплатити
- Odstąpienie od umowy – Відмова від договору
- Zamawiam i płacę – Замовляю та оплачую