Prawo do reklamacji
Jeśli w ciągu 2 lat od wydania zakupionej rzeczy okaże się, że ma ona wady (np. telefon nie działa, czajnik elektryczny nie włącza się) lub zepsuje się w trakcie użytkowania bez Twojej winy (np. rozpadły się buty), masz prawo do skorzystania z tak zwanej rękojmi i złożenia reklamacji u sprzedawcy. Wynika to z polskich przepisów chroniących konsumentów. Możesz z tego skorzystać bez względu na to, czy kupujesz w sklepie stacjonarnym, internetowym czy na bazarze.
W reklamacji musisz wskazać, czego oczekujesz od sprzedawcy w związku z tym, że zakupiony produkt się zepsuł. Możesz żądać:
- naprawy,
- wymiany,
- obniżenia ceny,
- zwrotu pieniędzy (jeśli wada jest istotna, co oznacza, że w ogóle z produktu nie możesz korzystać).
Egzekwując swoje prawa, pamiętaj o dowodzie zakupu. Jest to dokument wystawiany przez sprzedawcę, w którym potwierdza on, co kupiłeś, kiedy i za jaką cenę. Muszą go wystawiać wszyscy sprzedawcy w Polsce. Najwygodniej, jeśli jest to paragon, ale wystarczy także np. wydruk z karty płatniczej czy potwierdzenie płatności e-mail.
Jeśli kupujesz od przedsiębiorcy UŻYWANY PRODUKT wtedy także możesz skorzystać z rękojmi, ale czas w którym możesz to zrobić może ulec skróceniu do roku. Informacja o tym powinna pojawić się zanim kupisz daną rzecz.
Reklamację w postaci rękojmi składasz do sprzedawcy, nie producenta. Przedsiębiorca nie może odmówić przyjęcia reklamacji. Pamiętaj, aby zachować dowód zakupu.
Przydatne zwroty:
- Konsument – споживач
- Chcę kupić – я хочу купити
- Chcę sprzedać – я хочу продати
- Chcę złożyć reklamację – я хочу подати рекламацію
- Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem, osiem, dziewięć, dziesięć, zero – один, два, три, чотири, п’ять, шість, сім, вісім, дев’ять, десять, нуль
- Gdzie znajdę pomoc? – Де я можу знайти допомогу?
- Czy pomagacie bezpłatnie konsumentom? – Ви допомагаєте споживачам безкоштовно?