Prawo do informacji – sprawdzaj ceny
Sprzedawca ma obowiązek udzielenia jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim – niezależnie od formy zakupów (stacjonarne czy przez internet). Jeśli masz trudności z naszym językiem – skorzystaj z pomocy bliskich, internetowych translatorów lub z bezpłatnej pomocy tłumaczy: m.in. https://tlumaczedlaukrainy.pl
Cena produktu lub usługi
Jeszcze przed zakupem masz prawo poznać cenę każdego towaru lub jakiejkolwiek usługi. Sprzedawca musi o niej informować w jednoznaczny sposób i w widocznym miejscu. Jeśli podaje ją tylko ustnie, to łamie prawo.
Informację o cenie znajdziesz: na towarze, na etykiecie, w cenniku lub katalogu. W sklepie spożywczym zwróć dokładnie uwagę, czy cena, która jest podana przy produkcie, rzeczywiście dotyczy tej rzeczy. Zdarza się, że sprzedawcy mieszają wywieszki z ceną i może się wydawać, że jakiś produkt jest tańszy niż w rzeczywistości. W razie wątpliwości – zapytaj sprzedawcę lub sprawdź w czytniku cen, który znajdziesz w sklepie. Gdy idziesz do fryzjera, dentysty, naprawiasz samochód lub wymieniasz pieniądze w kantorze – zanim skorzystasz z jakiejkolwiek usługi, powinieneś wiedzieć, ile ona kosztuje.
Podana cena musi być zawsze ostateczna (brutto), czyli taka, jaką zapłacisz w kasie. Bezprawne jest podawanie niższych, nieuwzględniających podatku cen, np. w reklamach, gazetkach promocyjnych, a następnie doliczanie dodatkowych opłat dopiero w momencie zapłaty należności. Płacisz tyle, ile jest napisane na lub przy towarze, który kupujesz.
Jeśli cena wyświetlona w kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, masz prawo kupić daną rzecz po niższej cenie. Gdy różnicę zauważysz dopiero na paragonie, domagaj się zwrotu nadpłaconej kwoty.
Przydatne zwroty:
- Ile to kosztuje? – Скільки це коштує?
- Chcę kupić bilet do – я хочу купити білет до
- Ile płacę? – Скільки я плачу?
- Proszę kilogram/litr/sztukę – Дайте, будь ласка, кілограм/літр/штуку
- Promocja, wyprzedaż, obniżka – Акція, розпродаж, знижка