Prawo do bezpieczeństwa
Mamy nadzieję, że Twoje zakupy będą udane i bezpieczne. Pamiętaj, że prawo konsumenckie chroni Cię przed nieuczciwymi przedsiębiorcami. Zawsze możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej na infolinii w języku ukraińskim. Jako konsumenci jesteśmy również narażeni na działalność różnych oszustów. Dlatego zachowaj szczególną ostrożność podczas zakupów, korzystania z internetu czy telefonu. Uważaj szczególnie na różnego rodzaju akcje pomocy świadczone Ukrainie – korzystaj tylko z takich, które są wiarygodne.
Weryfikuj z kim zawierasz umowę
Uważaj zwłaszcza na oferty, które wydają się bardzo atrakcyjne cenowo. Zanim zapłacisz zaliczkę, upewnij się, że nie jest to oszustwo. Zwróć m.in. uwagę na możliwość kontaktu telefonicznego ze sprzedawcą, na to od kiedy dany sklep istnieje, poszukaj w internecie opinii o nim, zapytaj znajomych o ich doświadczenia, przejrzyj opinie i komentarze internetowe.
Weryfikuj sposoby płatności
Podczas zakupów internetowych sprawdzaj, czy sposób płatności w internecie jest bezpieczny. Jeśli strona prosi o login i hasło do bankowości internetowej, sprawdź w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony Twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie, nie podawaj tam swoich danych oraz – jeśli to możliwe – powiadom o tym swój bank. Zwróć uwagę, czy adres strony zaczyna się od https:// oraz ma symbol kłódki, a posiadane certyfikaty należą do banku. Zawsze też czytaj uważnie treść każdego SMS-a z kodem autoryzacyjnym od swojego banku. Jeśli twój bank to umożliwia, zamień SMS-y na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Uważaj na linki od nieznajomych
Przestępcy używają różnych sposobów, by ściągnąć ofiary na fałszywe strony internetowe. Dlatego nie klikaj w linki od nieznanych osób czy instytucji w SMS-ach, mailach lub komunikatorach internetowych. Nie otwieraj podejrzanych załączników. Uważaj na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot (np. 0,76 PLN) zawierające link do strony udającej pośrednika płatności. Przed wykonaniem przelewu skontaktuj się z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości (np. operator telekomunikacyjny, sklep czy serwis internetowy). Dokładnie sprawdzaj także adres internetowy zbiórki charytatywnej i instytucję, która za nią stoi.
Inwestuj z głową
Uważaj na osoby i firmy oferujące szybki zysk bez ryzyka. Nie wpłacaj pieniędzy na konta osób i instytucji, których nie znasz.
Naciągacze mogą do Ciebie też zadzwonić
Uważaj również na fałszywe telefony. Zdarza się, że oszuści podszywają się pod pracownika banku i proszą o podanie danych do logowania albo zainstalowanie jakiegoś oprogramowania. W przypadku takich telefonów, rozłącz się i – jeśli to możliwe – zadzwoń na oficjalną infolinię instytucji finansowej, aby to potwierdzić. Bądź ostrożny we wszelkich kontaktach z firmami telemarketingowymi i osobami, które się z tobą kontaktują, podając się za konsultantów, opiekunów klienta itp., szczególnie w pozostawianiu swojej zgody na korzystanie z danych osobowych, haseł, kodów itp.
Zostałeś oszukany? Reaguj!
Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do swojego banku oraz najbliższej jednostce Policji.